A Start-Stop technológia az autó indító akkumulátorok új generációját hozta magával, nagyobb indítási teljesítménnyel és gyorsabb energiafelvételi adottságokkal. Ebben a bejegyzésben igyekszünk egy kicsit tisztább rálátást adni erre a termékkörre.
E környezetbarát technológia elterjedése a 2005-es évektől, hatványozottan tapasztalható a gépjármű piacokon ideértve a Magyart is.
A Start-Stop rendszer célja a gépkocsik károsanyag kibocsátásának csökkentésése, Földünkön kialakuló üvegház-hatás mérséklésére, melléktermékként a folyékony fosszilis energia fogyasztás csökkentésére. Az e fajta gépkocsik vezérlő rendszerei oly módon csökkentik a károsanyag kibocsátást, hogy amikor a gépkocsi megáll, vagy szabadon fut, azonnal leállítják a motort, s csak akkor indítják be újra, ha a vezérlés gázreakciót észlel, azaz ismét el szeretnénk indulni.
A Start-Stop rendszer célja a gépkocsik károsanyag kibocsátásának csökkentésése, Földünkön kialakuló üvegház-hatás mérséklésére, melléktermékként a folyékony fosszilis energia fogyasztás csökkentésére. Az e fajta gépkocsik vezérlő rendszerei oly módon csökkentik a károsanyag kibocsátást, hogy amikor a gépkocsi megáll, vagy szabadon fut, azonnal leállítják a motort, s csak akkor indítják be újra, ha a vezérlés gázreakciót észlel, azaz ismét el szeretnénk indulni. |
|
Ez az üzem hatványozottan terheli az indítómotort és az indító áramforrást , ezért az ilyen gépjárművek megbízható működése, feltétlenül az erre a célra kifejlesztett speciális akkumulátoron alapszik. A Start-Stop akkumulátorok alapelve megegyezik a már régóta gyártott ólom-kénsav indító akkumulátorokéval, de ahhoz, hogy elérjék a rendkívül magas indítóáramot és ciklusállóságot, a gyártás során nagytisztaságú ólmot használnak, és a lemezek és szeparátoraik elvékonyításával valamint a számuk növelésével emelik a munkafelületet az adott térfogatban. A gyorsabb energiafelvételi képességre azért van szükség, mert a gépjárművek a kinetikus energia visszanyerésével, jelentős áramot juttatnak az akkumulátorba. |
|
Ez az üzem hatványozottan terheli az indítómotort és az indító áramforrást , ezért az ilyen gépjárművek megbízható működése, feltétlenül az erre a célra kifejlesztett speciális akkumulátoron alapszik.
A Start-Stop akkumulátorok alapelve megegyezik a már régóta gyártott ólom-kénsav indító akkumulátorokéval, de ahhoz, hogy elérjék a rendkívül magas indítóáramot és ciklusállóságot, a gyártás során nagytisztaságú ólmot használnak, és a lemezek és szeparátoraik elvékonyításával valamint a számuk növelésével emelik a munkafelületet az adott térfogatban.
A gyorsabb energiafelvételi képességre azért van szükség, mert a gépjárművek a kinetikus energia visszanyerésével, jelentős áramot juttatnak az akkumulátorba.
Amikor fékezünk, vagy csak lelépünk a gázpedálról, azonnal megkezdődik a visszatermelés. Így akkumulátorunk mindig készen áll az újabb indításra és az egyéb elektronikus rendszerek áramellátására.Üzem közben rövid idejű töltések és kisütések (indítások) váltakoznak.
Ezen rendszerek tovább fejlesztett változatai a hibryd és a plugin-hybrid rendszerű autók. A Start-Stop akkumulátoroknak két tecnológiai változata létezik. Ez az: AGM( Absorbet Glass Matt) a fékenergia visszanyerős(regeneratív) járművekbe, és a EFB(Enhanced Flooded Battery) típusokat a hagyományos Start-Stop rendszerű gépjárművekhez.
FONTOS: Tévhit, hogy a Start-Stop funkcióval ellátott járművek akkumulátorai pótolhatók hagyományos indító akkumulátorral úgy, hogy a funkciót kikapcsoljuk ( például mert nincs rá szükség). Ezek az autók olyan fejlett BMS-rendszerrel vannak ellátva, hogy az időszakos mintavételezések után, az akkumulátoron mért paraméterek alapján, pontosan fel tudja mérni az akkumulátor mindenkori állapotát, s ennek megfelelően engedélyezi vagy éppen tiltja, a gépkocsi egyes elektromos részegységei működését. Egy új, hagyományos akkumulátor a pulzáló, ciklikus használat hatására, jóval hamarabb tönkre megy, mint az erre a célra gyártott speciális akkumulátor.